Analitzar una obra pictòrica.

Anem a veure aquí un guió que ens ha de permetre saber llegir una obra pictòrica figurativa, no una pintura abstracta:

  1. Observem atentament l’obra seleccionada.
  2. Dades generals de l’obra:
    1. Títol, autor i data d’execució.
    2. Suport: mur, fusta, tela.
    3. Tècnica: fresc (pintura sobre mur), tremp (sobre fusta), oli (sobre tela) …
    4. Museu o lloc on es troba.
  3. Anàlisi formal:
    1. Dibuix i color: predomini de la línia sobre el color?. Quins colors predominen.
    2. Llum: contrasten les zones de llum amb les d’ombra?.
    3. Perspectiva: com es crea la sensació de profunditat?-
    4. Composició: com es situen les figures?, quines predominen?, hi ha simetria?, hi ha moviment?
    5. Estil: a quin estil pertany l’obra?, quines característiques et permeten afirmar-ho?
  4. Anàlisi temàtic:
    1. Gènere: religiós, mitològic, històric, retrat, paisatge, de la vida quotidiana, natura morta.
    2. Descripció: de l’escena (que fan els personatges, es relacionen entre ells?).
    3. Tema: cal identificar-lo, busqueu informació com ha tractat l’autor l’obra, quins personatges apareixen’
    4. Funció: decorativa, religiosa, propagandística, didàctica, expressiva del món interior del pintor …
    5. Situació en el context històric: que podem observar que es relacioni amb l’època en la qual va ser realitzada?
El dinar campestre. E. Manet Font: http://www.musee-orsay.fr/[Data consulta:20/07/2015]

El dinar campestre. E. Manet
Font: http://www.musee-orsay.fr/[Data consulta:20/07/2015]

2.- El dinar campestre, d’Édouard Manet, presentada al Salon des Refusés al 1863. Oli sobre tela. Es conserva al Museu d’Orsay (França).

3.-

A. Predomina el color sobre el dibuix. Destaquem el color blanc de la figura central (la dona) que contrasta amb els colors foscs dels homes i les gradacions de verds del paisatge.

B. La llum és la protagonista de la pintura. Es representa com una taca tonal clara que contrasta amb les zones d’ombra de la resta de la pintura. Observeu l’obertura de llum que apareix al fons de la pintura i que es va difuminant en el paisatge fins arribar a la figura femenina del primer pla.

C. La perspectiva il·lusòria, quasi inexistent, reforçada per un tractament dels colors quasi plans. Fixeu-vos com la figura femenina del fons sembla flotar entre les figures masculines i la femenina del primer pla, en un espai pla a l’alçada dels caps dels tres protagonistes de l’obra.

D. La composició, resultat del tractament de la llum, els colors i la perspectiva apareix com irreal, les tres figures apareixen desconnectades entre si, desconnexió agreujada pel nu de la dona que contrasta amb la vestimenta dels homes. L’efecte espai el trobem en el tractament dels colors (jaquetes negres, pantalons grisos, nu blanc o groc rosat,, els verds del paisatge). la composició caòtica va copsar l’atenció dels contemporanis d’aquesta pintura.

E. Estil: primer impressionisme, Manet es considerat un dels dos pares fundadors del nou estil, juntament amb Monet.

El condert campestre. Giorgione i/o Tiziano Font: http://www.louvre.fr/[Data consulta:21/07/2015]

El concert campestre. Giorgione o Tiziano
Font: http://www.louvre.fr/[Data consulta:21/07/2015]

4.- El tema del quadre sembla clàssic,  Manet despulla l’aspecte mitològic original de l’obra (veure el mateix tema fet per Giorgione o Tiziano) i el presenta com una escena contemporània al costat del Sena, per tant tema costumista.

L’escena es presenta a l’espectador amb unes figures que no es relacionen entre si, si més no aquesta és la sensació que es transmet.

El quadre presenta una escena quotidiana (tema), un dinar on dos homes i dos dones gaudeixen d’un dia tranquil al mig de la natura.

La funció d’aquesta obra és personal, Manet volia exposar l’obra al saló oficial i vendre-la, trencant el llenguatge pictòric del moment tot fugint de l’academicisme.

L’obra s’inscriu a la segona meitat del s. XIX, època de canvis (2ª Rev. Industrial), econòmics de pensament, de viure.

L’obra va escandalitzar als espectadors, la imatge provocativa de la dona nua, sense cap referent històric.

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s